2012. szeptember 2., vasárnap

Ran when I shoulda walked

Napi szinten bombáztok kérdésekkel, itt is privátban, arckönyvön is, meg ahol csak elértek. :) Örülök nektek, és szívesen segítek. Részemről hónapokat töltöttem el csak azzal, hogy mindennek utána néztem, könyvek, és cikkek tömkelegét olvastam el, magyarul, angolul, meg minden elképzelhető nyelven. A legtöbb kérdés persze a diétára vonatkozik, elvégre a fogyás nagy részét mégis csak a helyes táplálkozás adja, a mozgástól lesz azonban szép, és formás a test.
A leggyakoribb kérdés, hogy mit sportolok. Ha olvassátok a blogot, akkor tudjátok, hogy néhány hónapja futok. Ezenkívül ha a lehetőségek engedik, akkor úszok, voltam egyszer spinningezni is, de asszem ebből nem fogok rendszert csinálni. A kondis edzések egy ideje elmaradtak, mert Pesten voltam, rengeteg meló, etc, erre már nem maradt idő, meg a költségkeret sem úgy alakult.
Ha már futás, akkor így szoktak kinézni a kérdések:
"Egészséges-e nagy súlyfelesleggel futni?"
"Mennyit, és milyen gyorsan fussak?"
"Hosszútávon lassabban, vagy rövidtávon gyorsabban?"
"Mindegy milyen cipőben megyek?"
Hogy csak néhányat említsek.
Úgy döntöttem, eloszlatok néhány tévhitet, és igyekszem legjobb tudásom szerint vázolni a szitut.
Akkor szép sorban.
Nem, NEM egészséges nagy súlyfelesleggel futni. Nekem sem szabadna. Megterhelő az ízületeknek, és komoly károkat lehet vele okozni. Vannak azonban elvetemültek, akik ennek ellenére is nekiindulnak, mint én, mert ha egyszer elkezded, és átesel egy bizonyos időszakon, akkor menthetetlenül beleszeretsz, szenvedélyeddé válik. Mégis azt tanácsolnám, ahogy nekem is tanácsolták sokan, hogy ha nagy a súlyfelesleg (15+), akkor inkább az intenzívebb, dinamikus gyaloglást válaszd. Ebben az esetben próbálj hosszabb távokat teljesíteni, mintha futnál, mert minimálisan, de kevésbé hatékony, mint mondjuk a kocogás, bár a kettőt gyakorlatilag egy hajszál választja el egymástól.
Mennyit, és milyen gyorsan. Abszolút egyéni értékekre szabványozva. Amennyit bírsz. Kezd 300 méterrel, ha annyi megy. Ha megy 1 km, kezd annyival. És hogy mennyit...Erre csak a jól bevált sablont tudom hangoztatni. Fájdalomküszöb, és egy kicsit tovább. Ha már fáj, és ég a vádlid, akkor húzz rá még egy kicsit, mert akkor lesz eredménye. Van egy holtpont, nálam 3-4 km-nél szokott eljönni, amikor elkezd zsibbadni a vádlim. Ez csupán néhány száz méteren át tart, ha ezen átesek, annyira elzsibbad, hogy gyakorlatilag nem is érzek utána semmit. És hogy milyen gyorsan. Ahogy jól esik. Nem lóverseny. Van egy bizonyos komfort zóna. Ha ebben a zónában futsz, akkor lényegében bármennyit képes vagy futni. Ezt a zónát mindenkinek meg kell találnia. Nekem ez kábé 7 km/h.
Hosszútáv, lassan, vagy rövidtáv, gyorsan. Attól függ, mit szeretnél elérni. Hosszútávon lassabb tempóval fogyni fogsz. Ellenkező esetben izmosodni, erősödni. Szintén egyéni a cél, amit el akarsz érni.
Cipő. Nos, mielőtt megvettem a velocipőt, egy mezei Adidas teniszcipőben nyomultam. Szokásom volt ugyanis régen, hogy mindig, mikor belevágtam valamibe, azonnal bevásároltam, mindenből a legdrágábbat persze, aztán szokásomhoz híven az új hobbit mindig feladtam, pedig már egy vagyont elbaltáztam rá. Így most hónapokig ebben nyomultam, amíg nem voltam benne biztos, hogy tartós szenvedély lesz a trappolás.  Néhány hete vettem meg életem első futócipőjét, egy Asics GT-2170-ben megtestesülve.

Hát mondanom sem kell, fényév távolság. Extrém jó benne futizni, a kegyetlen ízületi fájdalmak egy része teljesen megszűnt, egy része pedig enyhült. Futócipőből is van több féle, van stabil, neutrális, terepre, betonra, széles, vagy keskeny lábra, ragozhatnám. Hogy melyik mire van, azt ehelyütt nem fejteném ki. Ha elmentek egy futócipő boltba, az atyaúristent is kikérdezik belőled, még tornáztatnak is, hogy kiderüljön, mire van szükséged pontosan. Tehát erre a válaszom, igen, fontos, de mértékkel. Amíg nem vagy biztos magadban, amíg csak 2-3 kilométeres távokat futsz, addig nem feltétlenül szükséges. De ha félmaratonra készülsz, akkor azért már illik egyen elgondolkozni, bármilyen busás is legyen az ára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

About